Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve)
Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve)

Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve)

Waar komt de bedrijfswinst eigenlijk vandaan?
De bedrijfswinst is het totale resultaat van de levering van alle producten en diensten aan de klantenkring van het bedrijf. Maar is het duidelijk hoe deze is opgebouwd? Wellicht zijn er klant- of productgroepen die relatief meer bijdragen aan de winst. Of zijn er segmenten die verliesmakend zijn, hetgeen door andere categorieën wordt gecompenseerd. Dit is essentiële informatie voor strategische beslissingen en het stellen van prioriteiten in verbeterplannen. 

Vaak is de informatie hierover uit het financiële systeem niet goed bruikbaar, omdat:

  • de kostprijzen van productcategorieën niet worden bijgehouden;
  • bepaalde kosten met een gelijk percentage over alle producten worden doorbelast;
  • materiaalverliezen niet goed zijn meegenomen in de kostprijzen;
  • omsteltijden van productielijnen niet zijn meegenomen per product;
  • klantspecifieke services niet apart worden meegenomen.

 

Een pragmatische benadering om inzicht te krijgen op basis van Activity Based Costing
Activity Based Costing is een al lang bekende techniek, maar kan lastig zijn vanwege de hoeveelheid details. LogiLex’s aanpak is het opstellen van een tactisch/strategisch kostenmodel op klant- en productgroepniveau om een eerste inzicht te krijgen in de opbouw van de totale winst. Daarna kan worden ingezoomd op specifieke categorieën. Hierbij wordt een reeds veelvuldig toegepast softwaremodel van een partner gebruikt. De kosten worden geanalyseerd en gealloceerd op basis van duidelijke verdeelsleutels. Gevoeligheidsanalyses van gemaakte aannames en wijzigingen in de bedrijfssituatie zijn makkelijk uit te voeren.

Logilex's rol bij klant & product winstgevendheid analyse
LogiLex kan het project management verzorgen van een dergelijk traject. Het voordeel van externe betrokkenheid is dat kostenposten en gebruikte allocaties worden getoetst. 

LogiLex kan onder meer worden ingezet voor:

  • projectopzet, planning en management;
  • coördinatie van het verzamelen van kostengegevens;
  • adviseren over en bijdragen aan (her)allocatie van kostencategorieën;
  • opbouw van het kostenmodel;
  • vertalen van modelresultaten naar mogelijke maatregelen.

 

LogiLex’s ervaring in Activity Based Costing en Cost To Serve

  • Cost To Serve analyse van een distributeurfunctie (Diversey);
  • analyse van standaard levercondities bij klanten (Diversey);
  • logistiek kostenmodel voor gebruik in S&OP (Diversey);
  • Activity Based Costing budget voor logistieke operaties (Diversey);
  • Cost To Serve analyse van ijsdistributie (Unilever);
  • klant winstgevendheid analyse bij een logistieke dienstverlener (Tibbett & Britten / DHL).
website Object ( [menu] => stdClass Object ( [id] => 122 [title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [url] => /nl/onderwerpen/klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [style_id] => [pagebanners] => Array ( [0] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 20 [cattitle] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [intro] => [button_text] => [button_link] => [image] => /home/logilex.nl/public_html/beheer/upload/1/pagebanners/images/I_Fotolia_134866905_M.jpg [thumbnail] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 55 [cattitle] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [intro] => [button_text] => [button_link] => [image] => /home/logilex.nl/public_html/beheer/upload/1/pagebanners/images/R_19646897_ml.jpg [thumbnail] => ) ) ) [quotes] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 3 [text] =>

Lex’s gestructureerde manier van werken, senioriteit en het tempo waarmee hij zich heeft vertrouwd gemaakt met onze business waren indrukwekkend. Ik beveel hem van harte aan voor operationele en strategische supply chain opdrachten.

[name] => VP Supply Chain, Nobia ) [1] => stdClass Object ( [id] => 4 [text] =>

Een betrokken collega die staat voor de zaken waar hij verantwoordelijk voor is. Vasthoudend ten aanzien van de gestelde doelen maar daarbij belangen van direct betrokkenen niet uit het oog verliezend. Kortom een prettige collega om mee samen te werken.

[name] => HR Directeur, Farm Frites ) [2] => stdClass Object ( [id] => 5 [text] =>

Ondanks hoge tijdsdruk is een gedegen RFQ-proces uitgevoerd, waarin Lex met zijn grondigheid en humor een belangrijke rol speelde. Een goede basis voor een succesvolle implementatie met de geselecteerde provider.

[name] => Operations Director Europe, Paula’s Choice ) [3] => stdClass Object ( [id] => 6 [text] =>

Gedurende de vele jaren dat ik met Lex samenwerkte, leidde hij vele succesvolle initiatieven en implementaties. Ik beveel hem aan bij elke organisatie die Supply Chain en Logistiek leiderschap en expertise nodig heeft, met een goede trackrecord in het opleveren van resultaten.

[name] => VP Supply Chain Europe, Diversey ) [4] => stdClass Object ( [id] => 7 [text] =>

Grote waardering voor de bijdrage die Lex Kop heeft geleverd aan de roadmap voor distributielogistiek voor China. Zijn nuchtere aanpak, scherpe analyse en open feedback hebben sterk bijgedragen aan ons denkproces.

[name] => Commercial Director, Unilever China ) [5] => stdClass Object ( [id] => 8 [text] =>

Ons succesvolle outsourcingproject in Brazilië is tot stand gekomen met de uitstekende integratie van de ervaring, kennis en toewijding van Lex Kop.

[name] => Supply Chain Director, Gessy Lever Brazil ) [6] => stdClass Object ( [id] => 9 [text] =>

Veel dank aan Lex Kop voor het uitstekende werk aan het kostenreductieproject voor consumptie ijs, en ook voor het getoonde geduld met zo’n project in een lastige bedrijfsomgeving.

[name] => Marketing Director, Unilever Hungary ) [7] => stdClass Object ( [id] => 10 [text] =>

Tijdens mijn eerste jaren bij Unilever, heeft Lex mij de mogelijkheid geboden om te begrijpen hoe logistiek werkt en dat een eenvoudige denkwijze de beste manier is om zeer lastige problemen op te lossen. Een geweldige mentor!

[name] => Logistics & Distribution manager, Unilever Argentina ) [8] => stdClass Object ( [id] => 11 [text] =>

Een geweldige organisator die er voor zorgt dat het project op koers blijft.

[name] => VP Supply Chain, Nobia ) ) [style_class] => [aliasFound] => 1 ) [page] => stdClass Object ( [language] => stdClass Object ( [id] => 1 [code] => nl [language] => Nederlands [icon] => nl.gif [sort] => 1 ) [headTitle] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) - Logilex: Structurele verbetering van supply chain en logistiek [metaKeywords] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [metaDescription] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [currentUrl] => /nl/onderwerpen/klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [navigation_id] => 1 [template_id] => 3 [id] => 103 [title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [style_id] => [style_class] => [content] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 140 [number_of_cells] => 2 [style_id] => onderwerppage [style_class] => left leftBlock rightBlock [cells] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 171 [title] => [content_type] => website_type_text [style_id] => [style_class] => [data] => stdClass Object ( [id] => 136 [title] => [text] =>

Waar komt de bedrijfswinst eigenlijk vandaan?
De bedrijfswinst is het totale resultaat van de levering van alle producten en diensten aan de klantenkring van het bedrijf. Maar is het duidelijk hoe deze is opgebouwd? Wellicht zijn er klant- of productgroepen die relatief meer bijdragen aan de winst. Of zijn er segmenten die verliesmakend zijn, hetgeen door andere categorieën wordt gecompenseerd. Dit is essentiële informatie voor strategische beslissingen en het stellen van prioriteiten in verbeterplannen. 

Vaak is de informatie hierover uit het financiële systeem niet goed bruikbaar, omdat:

 

Een pragmatische benadering om inzicht te krijgen op basis van Activity Based Costing
Activity Based Costing is een al lang bekende techniek, maar kan lastig zijn vanwege de hoeveelheid details. LogiLex’s aanpak is het opstellen van een tactisch/strategisch kostenmodel op klant- en productgroepniveau om een eerste inzicht te krijgen in de opbouw van de totale winst. Daarna kan worden ingezoomd op specifieke categorieën. Hierbij wordt een reeds veelvuldig toegepast softwaremodel van een partner gebruikt. De kosten worden geanalyseerd en gealloceerd op basis van duidelijke verdeelsleutels. Gevoeligheidsanalyses van gemaakte aannames en wijzigingen in de bedrijfssituatie zijn makkelijk uit te voeren.

) ) [1] => stdClass Object ( [id] => 188 [title] => [content_type] => website_type_text [style_id] => [style_class] => [data] => stdClass Object ( [id] => 151 [title] => [text] =>

Logilex's rol bij klant & product winstgevendheid analyse
LogiLex kan het project management verzorgen van een dergelijk traject. Het voordeel van externe betrokkenheid is dat kostenposten en gebruikte allocaties worden getoetst. 

LogiLex kan onder meer worden ingezet voor:

 

LogiLex’s ervaring in Activity Based Costing en Cost To Serve

) ) ) ) ) ) [template] => stdClass Object ( [id] => 3 [title] => Onderwerp [file] => templates/1/onderwerpen.php [root] => /templates/1 [path] => /home/logilex.nl/public_html/templates/1 [settings] => stdClass Object ( ) ) [website] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Logilex [url] => https://logilex.nl [base] => /nl/ [default_language] => nl [analytics] => UA-114790052-1 [style_id] => [style_class] => [logo] => [slogan] => [headTitle] => Logilex: Structurele verbetering van supply chain en logistiek [metaKeywords] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [metaDescription] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties ) [languages] => Array ( [nl] => Array ( [id] => 1 [code] => nl [language] => Nederlands [icon] => nl.gif [sort] => 1 ) [en] => Array ( [id] => 2 [code] => en [language] => English [icon] => en.gif [sort] => 2 ) ) [microtime] => 1685375772.2168 [db] => mysqli Object ( [affected_rows] => -1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 38fea24f2847fa7519001be390c98ae0acafe387 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 1 [host_info] => Localhost via UNIX socket [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.5-10.2.44-MariaDB [server_version] => 50505 [stat] => Uptime: 22706098 Threads: 136 Questions: 3218565959 Slow queries: 298 Opens: 30547614 Flush tables: 445 Open tables: 6000 Queries per second avg: 141.748 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 49604050 [warning_count] => 0 ) [language] => ) stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Hoofdmenu [style_id] => [style_class] => [menu] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Home [url] => /nl/ [style_id] => [style_class] => showmap nowrap home [active] => 1 [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 104 [title] => Over LogiLex [url] => /nl/over-logilex [style_id] => [style_class] => hidesub [active] => [current] => ) [2] => stdClass Object ( [id] => 75 [title] => Diensten [url] => /nl/diensten [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [3] => stdClass Object ( [id] => 76 [title] => Onderwerpen [url] => /nl/onderwerpen [style_id] => [style_class] => [active] => 1 [current] => [children] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 120 [title] => Supply chain strategy design [url] => /nl/onderwerpen/supply-chain-strategy-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 121 [title] => Supply chain & logistics footprint design [url] => /nl/onderwerpen/supply-chain-and-logistics-footprint-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [2] => stdClass Object ( [id] => 122 [title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [url] => /nl/onderwerpen/klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => 1 ) [3] => stdClass Object ( [id] => 123 [title] => Implementatie management [url] => /nl/onderwerpen/implementatie-management [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [4] => stdClass Object ( [id] => 124 [title] => Logistics buying & tender management [url] => /nl/onderwerpen/logistics-buying-and-tender-management [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [5] => stdClass Object ( [id] => 125 [title] => Omni-channel en selectie van e-fulfilment logistics provider [url] => /nl/onderwerpen/omni-channel-en-selectie-van-e-fulfilment-logistics-provider [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [6] => stdClass Object ( [id] => 126 [title] => Transport management design [url] => /nl/onderwerpen/transport-management-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [7] => stdClass Object ( [id] => 127 [title] => Coaching van supply chain talent [url] => /nl/onderwerpen/coaching-van-supply-chain-talent [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) ) [4] => stdClass Object ( [id] => 78 [title] => Nieuws & Media [url] => /nl/nieuwsmedia [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => [children] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 98 [title] => Nieuws over supply chain management & logistiek [url] => /nl/nieuwsmedia/berichten-en-quotes [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 134 [title] => Nieuws over LogiLex [url] => /nl/nieuwsmedia/nieuws-over-logilex [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) ) [5] => stdClass Object ( [id] => 79 [title] => Contact [url] => /nl/contact [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [6] => stdClass Object ( [id] => 2 [title] => Zoeken [url] => /nl/zoeken [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) [translations] => Array ( [1] => Array ( [alias_url] => home [menu_title] => Home ) [2] => Array ( [alias_url] => zoeken [menu_title] => Zoeken ) [75] => Array ( [alias_url] => diensten [menu_title] => Diensten ) [76] => Array ( [alias_url] => onderwerpen [menu_title] => Onderwerpen ) [77] => Array ( [alias_url] => kennisdeling [menu_title] => Kennisdeling ) [78] => Array ( [alias_url] => nieuwsmedia [menu_title] => Nieuws & Media ) [79] => Array ( [alias_url] => contact [menu_title] => Contact ) [80] => Array ( [alias_url] => tips-over [menu_title] => Tip over … ) [84] => Array ( [alias_url] => tools-voor [menu_title] => Tools voor ... ) [87] => Array ( [alias_url] => publicaties-over [menu_title] => Publicaties over ... ) [88] => Array ( [alias_url] => partners [menu_title] => Partners ) [96] => Array ( [alias_url] => logilex-in-de-media [menu_title] => LogiLex in de media ) [97] => Array ( [alias_url] => blogs-logilex [menu_title] => Blogs LogiLex ) [98] => Array ( [alias_url] => berichten-en-quotes [menu_title] => Nieuws over supply chain management & logistiek ) [104] => Array ( [alias_url] => over-logilex [menu_title] => Over LogiLex ) [120] => Array ( [alias_url] => supply-chain-strategy-design [menu_title] => Supply chain strategy design ) [121] => Array ( [alias_url] => supply-chain-and-logistics-footprint-design [menu_title] => Supply chain & logistics footprint design ) [122] => Array ( [alias_url] => klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [menu_title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) ) [123] => Array ( [alias_url] => implementatie-management [menu_title] => Implementatie management ) [124] => Array ( [alias_url] => logistics-buying-and-tender-management [menu_title] => Logistics buying & tender management ) [125] => Array ( [alias_url] => omni-channel-en-selectie-van-e-fulfilment-logistics-provider [menu_title] => Omni-channel en selectie van e-fulfilment logistics provider ) [126] => Array ( [alias_url] => transport-management-design [menu_title] => Transport management design ) [127] => Array ( [alias_url] => coaching-van-supply-chain-talent [menu_title] => Coaching van supply chain talent ) ) ) Array ( [USER] => logilexn [HOME] => /home/logilex.nl [SCRIPT_NAME] => /index.php [REQUEST_URI] => /nl/onderwerpen/klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [QUERY_STRING] => [REQUEST_METHOD] => GET [SERVER_PROTOCOL] => HTTP/1.0 [GATEWAY_INTERFACE] => CGI/1.1 [REDIRECT_URL] => /nl/onderwerpen/klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [REMOTE_PORT] => 36020 [SCRIPT_FILENAME] => /home/logilex.nl/public_html/index.php [SERVER_ADMIN] => root@localhost [CONTEXT_DOCUMENT_ROOT] => /home/logilex.nl/public_html [CONTEXT_PREFIX] => [REQUEST_SCHEME] => https [DOCUMENT_ROOT] => /home/logilex.nl/public_html [REMOTE_ADDR] => 35.172.111.47 [SERVER_PORT] => 443 [SERVER_ADDR] => 185.37.71.67 [SERVER_NAME] => logilex.nl [SERVER_SOFTWARE] => Apache [SERVER_SIGNATURE] => [PATH] => /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin [HTTP_ACCEPT_ENCODING] => br,gzip [HTTP_IF_MODIFIED_SINCE] => Sat, 03 Dec 2022 19:41:22 GMT [HTTP_ACCEPT_LANGUAGE] => en-US,en;q=0.5 [HTTP_ACCEPT] => text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8 [HTTP_USER_AGENT] => CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/) [HTTP_CONNECTION] => close [HTTP_X_ACCEL_INTERNAL] => /internal-nginx-static-location [HTTP_X_FORWARDED_PROTO] => https [HTTP_X_REAL_IP] => 35.172.111.47 [HTTP_HOST] => logilex.nl [proxy-nokeepalive] => 1 [HTTPS] => on [HTTP_AUTHORIZATION] => [PERL5LIB] => /usr/share/awstats/lib:/usr/share/awstats/plugins [UNIQUE_ID] => ZHTLHPtzJ7VemSz5xnUMEwAAAdQ [REDIRECT_STATUS] => 200 [REDIRECT_HTTPS] => on [REDIRECT_HTTP_AUTHORIZATION] => [REDIRECT_PERL5LIB] => /usr/share/awstats/lib:/usr/share/awstats/plugins [REDIRECT_UNIQUE_ID] => ZHTLHPtzJ7VemSz5xnUMEwAAAdQ [FCGI_ROLE] => RESPONDER [PHP_SELF] => /index.php [REQUEST_TIME_FLOAT] => 1685375772.2108 [REQUEST_TIME] => 1685375772 )