Waar komt de bedrijfswinst eigenlijk vandaan?
De bedrijfswinst is het totale resultaat van de levering van alle producten en diensten aan de klantenkring van het bedrijf. Maar is het duidelijk hoe deze is opgebouwd? Wellicht zijn er klant- of productgroepen die relatief meer bijdragen aan de winst. Of zijn er segmenten die verliesmakend zijn, hetgeen door andere categorieën wordt gecompenseerd. Dit is essentiële informatie voor strategische beslissingen en het stellen van prioriteiten in verbeterplannen.
Vaak is de informatie hierover uit het financiële systeem niet goed bruikbaar, omdat:
Een pragmatische benadering om inzicht te krijgen op basis van Activity Based Costing
Activity Based Costing is een al lang bekende techniek, maar kan lastig zijn vanwege de hoeveelheid details. LogiLex’s aanpak is het opstellen van een tactisch/strategisch kostenmodel op klant- en productgroepniveau om een eerste inzicht te krijgen in de opbouw van de totale winst. Daarna kan worden ingezoomd op specifieke categorieën. Hierbij wordt een reeds veelvuldig toegepast softwaremodel van een partner gebruikt. De kosten worden geanalyseerd en gealloceerd op basis van duidelijke verdeelsleutels. Gevoeligheidsanalyses van gemaakte aannames en wijzigingen in de bedrijfssituatie zijn makkelijk uit te voeren.
Logilex's rol bij klant & product winstgevendheid analyse
LogiLex kan het project management verzorgen van een dergelijk traject. Het voordeel van externe betrokkenheid is dat kostenposten en gebruikte allocaties worden getoetst.
LogiLex kan onder meer worden ingezet voor:
LogiLex’s ervaring in Activity Based Costing en Cost To Serve