Logistics buying & tender management
Logistics buying & tender management
Logistics buying & tender management

Logistics buying & tender management

Logistieke inkoop en tenders moeten aansluiten bij de supply chain strategie
Tendertrajecten kosten de nodige tijd van zowel de verlader als de deelnemende logistieke dienstverleners. Het is daarom beter het traject pas te starten als er goede noodzaak is vanuit de supply chainstrategie. 

Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij:

  • herziening van de supply chain footprint met verandering van logistieke stromen;
  • herziening van de logistieke inkoopstrategie;
  • verandering van volumes of de productmix, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe producten;
  • wijziging van service eisen van belangrijke klanten;
  • uitbesteding van interne operaties.

 

Bij een goed voorbereide en gestructureerde aanpak leveren tenders resultaat
Het begint bij de logistieke inkoopstrategie: komt iedere dienstverlener in aanmerking of zijn er specifieke eisen? Verder is het van belang te bepalen welke kritische punten in de huidige situatie verbeterd moeten worden. Mogelijk zijn er ook toekomstige ontwikkelingen waar de nieuwe oplossing op moet inspelen. In ieder geval is het noodzakelijk een goede beschrijving te maken van het takenpakket waarvoor de dienstverlener een aanbieding moet maken. Kortom, een goede voorbereiding is belangrijk.

Logilex's rol bij logistics buying & tender mangament
Veel bedrijven hebben intern niet de vereiste ervaring om grotere logistieke tendertrajecten uit te voeren. Of maken de keuze voor externe ondersteuning zodat het project voldoende management aandacht krijgt.

LogiLex kan onder meer worden ingezet voor:

  • advies over logistics buying strategie;
  • selecteren van uit te nodigen logistieke dienstverleners;
  • opstellen van tender projectdoelstellingen, aanpak en planning;
  • coördineren en opstellen van RFI en RFP documenten;
  • coördineren van het tenderproces;
  • evalueren van ontvangen voorstellen;
  • ondersteunen van onderhandeling en contractvoorbereiding.

 

LogiLex’s ervaring in logistics buying & tender management

  • logistieke inkoopstrategie en standaard tenderaanpak voor warehousing en transport voor een producent van schoonmaakmiddelen en machines (Diversey);
  • coördinatie/uitvoering van logistieke tenders in Engeland, Ierland, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Denemarken, Centraal- & Oost-Europa, Polen, Rusland, Egypte (Diversey);
  • coördinatie/uitvoering van FTL transporttenders voor Europees intersite transport in het Verenigd Koninkrijk, Benelux/EDC, Zuidwest-Europa, Centraal-Europa (Diversey);
  • coördinatie/uitvoering van tenders in Brazilië, Polen, Zweden/Finland, Rusland, Nederland (Unilever);
  • coördinatie van het opstellen van tendervoorstellen voor tijdschriftendistributie, kledinglogistiek, huishoudproducten, sportschoenen (Tibbett & Britten/DHL);
  • commerciële en contractonderhandelingen voor tientallen tenders.
website Object ( [menu] => stdClass Object ( [id] => 124 [title] => Logistics buying & tender management [url] => /nl/onderwerpen/logistics-buying-and-tender-management [style_id] => [pagebanners] => Array ( [0] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 22 [cattitle] => Logistics buying & tender management [title] => Logistics buying & tender management [intro] => [button_text] => [button_link] => [image] => /home/logilex.nl/public_html/beheer/upload/1/pagebanners/images/J_Fotolia_120313318_M.jpg [thumbnail] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 24 [cattitle] => Logistics buying & tender management [title] => Logistics buying & tender management [intro] => [button_text] => [button_link] => [image] => /home/logilex.nl/public_html/beheer/upload/1/pagebanners/images/L_Fotolia_144529975_M.jpg [thumbnail] => ) [2] => stdClass Object ( [id] => 23 [cattitle] => Logistics buying & tender management [title] => Logistics buying & tender management [intro] => [button_text] => [button_link] => [image] => /home/logilex.nl/public_html/beheer/upload/1/pagebanners/images/N_Fotolia_117314703_M.jpg [thumbnail] => ) ) ) [quotes] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 3 [text] =>

Lex’s gestructureerde manier van werken, senioriteit en het tempo waarmee hij zich heeft vertrouwd gemaakt met onze business waren indrukwekkend. Ik beveel hem van harte aan voor operationele en strategische supply chain opdrachten.

[name] => VP Supply Chain, Nobia ) [1] => stdClass Object ( [id] => 4 [text] =>

Een betrokken collega die staat voor de zaken waar hij verantwoordelijk voor is. Vasthoudend ten aanzien van de gestelde doelen maar daarbij belangen van direct betrokkenen niet uit het oog verliezend. Kortom een prettige collega om mee samen te werken.

[name] => HR Directeur, Farm Frites ) [2] => stdClass Object ( [id] => 5 [text] =>

Ondanks hoge tijdsdruk is een gedegen RFQ-proces uitgevoerd, waarin Lex met zijn grondigheid en humor een belangrijke rol speelde. Een goede basis voor een succesvolle implementatie met de geselecteerde provider.

[name] => Operations Director Europe, Paula’s Choice ) [3] => stdClass Object ( [id] => 6 [text] =>

Gedurende de vele jaren dat ik met Lex samenwerkte, leidde hij vele succesvolle initiatieven en implementaties. Ik beveel hem aan bij elke organisatie die Supply Chain en Logistiek leiderschap en expertise nodig heeft, met een goede trackrecord in het opleveren van resultaten.

[name] => VP Supply Chain Europe, Diversey ) [4] => stdClass Object ( [id] => 7 [text] =>

Grote waardering voor de bijdrage die Lex Kop heeft geleverd aan de roadmap voor distributielogistiek voor China. Zijn nuchtere aanpak, scherpe analyse en open feedback hebben sterk bijgedragen aan ons denkproces.

[name] => Commercial Director, Unilever China ) [5] => stdClass Object ( [id] => 8 [text] =>

Ons succesvolle outsourcingproject in Brazilië is tot stand gekomen met de uitstekende integratie van de ervaring, kennis en toewijding van Lex Kop.

[name] => Supply Chain Director, Gessy Lever Brazil ) [6] => stdClass Object ( [id] => 9 [text] =>

Veel dank aan Lex Kop voor het uitstekende werk aan het kostenreductieproject voor consumptie ijs, en ook voor het getoonde geduld met zo’n project in een lastige bedrijfsomgeving.

[name] => Marketing Director, Unilever Hungary ) [7] => stdClass Object ( [id] => 10 [text] =>

Tijdens mijn eerste jaren bij Unilever, heeft Lex mij de mogelijkheid geboden om te begrijpen hoe logistiek werkt en dat een eenvoudige denkwijze de beste manier is om zeer lastige problemen op te lossen. Een geweldige mentor!

[name] => Logistics & Distribution manager, Unilever Argentina ) [8] => stdClass Object ( [id] => 11 [text] =>

Een geweldige organisator die er voor zorgt dat het project op koers blijft.

[name] => VP Supply Chain, Nobia ) ) [style_class] => [aliasFound] => 1 ) [page] => stdClass Object ( [language] => stdClass Object ( [id] => 1 [code] => nl [language] => Nederlands [icon] => nl.gif [sort] => 1 ) [headTitle] => Logistics buying & tender management - Logilex: Structurele verbetering van supply chain en logistiek [metaKeywords] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [metaDescription] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [currentUrl] => /nl/onderwerpen/logistics-buying-and-tender-management [navigation_id] => 1 [template_id] => 3 [id] => 105 [title] => Logistics buying & tender management [style_id] => [style_class] => [content] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 142 [number_of_cells] => 2 [style_id] => onderwerppage [style_class] => left leftBlock rightBlock [cells] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 173 [title] => [content_type] => website_type_text [style_id] => [style_class] => [data] => stdClass Object ( [id] => 138 [title] => [text] =>

Logistieke inkoop en tenders moeten aansluiten bij de supply chain strategie
Tendertrajecten kosten de nodige tijd van zowel de verlader als de deelnemende logistieke dienstverleners. Het is daarom beter het traject pas te starten als er goede noodzaak is vanuit de supply chainstrategie. 

Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij:

 

Bij een goed voorbereide en gestructureerde aanpak leveren tenders resultaat
Het begint bij de logistieke inkoopstrategie: komt iedere dienstverlener in aanmerking of zijn er specifieke eisen? Verder is het van belang te bepalen welke kritische punten in de huidige situatie verbeterd moeten worden. Mogelijk zijn er ook toekomstige ontwikkelingen waar de nieuwe oplossing op moet inspelen. In ieder geval is het noodzakelijk een goede beschrijving te maken van het takenpakket waarvoor de dienstverlener een aanbieding moet maken. Kortom, een goede voorbereiding is belangrijk.

) ) [1] => stdClass Object ( [id] => 190 [title] => [content_type] => website_type_text [style_id] => [style_class] => [data] => stdClass Object ( [id] => 155 [title] => [text] =>

Logilex's rol bij logistics buying & tender mangament
Veel bedrijven hebben intern niet de vereiste ervaring om grotere logistieke tendertrajecten uit te voeren. Of maken de keuze voor externe ondersteuning zodat het project voldoende management aandacht krijgt.

LogiLex kan onder meer worden ingezet voor:

 

LogiLex’s ervaring in logistics buying & tender management

) ) ) ) ) ) [template] => stdClass Object ( [id] => 3 [title] => Onderwerp [file] => templates/1/onderwerpen.php [root] => /templates/1 [path] => /home/logilex.nl/public_html/templates/1 [settings] => stdClass Object ( ) ) [website] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Logilex [url] => https://logilex.nl [base] => /nl/ [default_language] => nl [analytics] => UA-114790052-1 [style_id] => [style_class] => [logo] => [slogan] => [headTitle] => Logilex: Structurele verbetering van supply chain en logistiek [metaKeywords] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [metaDescription] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties ) [languages] => Array ( [nl] => Array ( [id] => 1 [code] => nl [language] => Nederlands [icon] => nl.gif [sort] => 1 ) [en] => Array ( [id] => 2 [code] => en [language] => English [icon] => en.gif [sort] => 2 ) ) [microtime] => 1670092483.8774 [db] => mysqli Object ( [affected_rows] => -1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 38fea24f2847fa7519001be390c98ae0acafe387 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 1 [host_info] => Localhost via UNIX socket [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.5-10.2.44-MariaDB [server_version] => 50505 [stat] => Uptime: 7422809 Threads: 133 Questions: 1229131326 Slow queries: 37 Opens: 10841954 Flush tables: 145 Open tables: 4000 Queries per second avg: 165.588 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 18140103 [warning_count] => 0 ) [language] => ) stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Hoofdmenu [style_id] => [style_class] => [menu] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Home [url] => /nl/ [style_id] => [style_class] => showmap nowrap home [active] => 1 [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 104 [title] => Over LogiLex [url] => /nl/over-logilex [style_id] => [style_class] => hidesub [active] => [current] => ) [2] => stdClass Object ( [id] => 75 [title] => Diensten [url] => /nl/diensten [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [3] => stdClass Object ( [id] => 76 [title] => Onderwerpen [url] => /nl/onderwerpen [style_id] => [style_class] => [active] => 1 [current] => [children] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 120 [title] => Supply chain strategy design [url] => /nl/onderwerpen/supply-chain-strategy-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 121 [title] => Supply chain & logistics footprint design [url] => /nl/onderwerpen/supply-chain-and-logistics-footprint-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [2] => stdClass Object ( [id] => 122 [title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [url] => /nl/onderwerpen/klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [3] => stdClass Object ( [id] => 123 [title] => Implementatie management [url] => /nl/onderwerpen/implementatie-management [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [4] => stdClass Object ( [id] => 124 [title] => Logistics buying & tender management [url] => /nl/onderwerpen/logistics-buying-and-tender-management [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => 1 ) [5] => stdClass Object ( [id] => 125 [title] => Omni-channel en selectie van e-fulfilment logistics provider [url] => /nl/onderwerpen/omni-channel-en-selectie-van-e-fulfilment-logistics-provider [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [6] => stdClass Object ( [id] => 126 [title] => Transport management design [url] => /nl/onderwerpen/transport-management-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [7] => stdClass Object ( [id] => 127 [title] => Coaching van supply chain talent [url] => /nl/onderwerpen/coaching-van-supply-chain-talent [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) ) [4] => stdClass Object ( [id] => 78 [title] => Nieuws & Media [url] => /nl/nieuwsmedia [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => [children] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 98 [title] => Nieuws over supply chain management & logistiek [url] => /nl/nieuwsmedia/berichten-en-quotes [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 134 [title] => Nieuws over LogiLex [url] => /nl/nieuwsmedia/nieuws-over-logilex [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) ) [5] => stdClass Object ( [id] => 79 [title] => Contact [url] => /nl/contact [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [6] => stdClass Object ( [id] => 2 [title] => Zoeken [url] => /nl/zoeken [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) [translations] => Array ( [1] => Array ( [alias_url] => home [menu_title] => Home ) [2] => Array ( [alias_url] => zoeken [menu_title] => Zoeken ) [75] => Array ( [alias_url] => diensten [menu_title] => Diensten ) [76] => Array ( [alias_url] => onderwerpen [menu_title] => Onderwerpen ) [77] => Array ( [alias_url] => kennisdeling [menu_title] => Kennisdeling ) [78] => Array ( [alias_url] => nieuwsmedia [menu_title] => Nieuws & Media ) [79] => Array ( [alias_url] => contact [menu_title] => Contact ) [80] => Array ( [alias_url] => tips-over [menu_title] => Tip over … ) [84] => Array ( [alias_url] => tools-voor [menu_title] => Tools voor ... ) [87] => Array ( [alias_url] => publicaties-over [menu_title] => Publicaties over ... ) [88] => Array ( [alias_url] => partners [menu_title] => Partners ) [96] => Array ( [alias_url] => logilex-in-de-media [menu_title] => LogiLex in de media ) [97] => Array ( [alias_url] => blogs-logilex [menu_title] => Blogs LogiLex ) [98] => Array ( [alias_url] => berichten-en-quotes [menu_title] => Nieuws over supply chain management & logistiek ) [104] => Array ( [alias_url] => over-logilex [menu_title] => Over LogiLex ) [120] => Array ( [alias_url] => supply-chain-strategy-design [menu_title] => Supply chain strategy design ) [121] => Array ( [alias_url] => supply-chain-and-logistics-footprint-design [menu_title] => Supply chain & logistics footprint design ) [122] => Array ( [alias_url] => klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [menu_title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) ) [123] => Array ( [alias_url] => implementatie-management [menu_title] => Implementatie management ) [124] => Array ( [alias_url] => logistics-buying-and-tender-management [menu_title] => Logistics buying & tender management ) [125] => Array ( [alias_url] => omni-channel-en-selectie-van-e-fulfilment-logistics-provider [menu_title] => Omni-channel en selectie van e-fulfilment logistics provider ) [126] => Array ( [alias_url] => transport-management-design [menu_title] => Transport management design ) [127] => Array ( [alias_url] => coaching-van-supply-chain-talent [menu_title] => Coaching van supply chain talent ) ) ) Array ( [USER] => logilexn [HOME] => /home/logilex.nl [SCRIPT_NAME] => /index.php [REQUEST_URI] => /nl/onderwerpen/logistics-buying-and-tender-management [QUERY_STRING] => [REQUEST_METHOD] => GET [SERVER_PROTOCOL] => HTTP/1.0 [GATEWAY_INTERFACE] => CGI/1.1 [REDIRECT_URL] => /nl/onderwerpen/logistics-buying-and-tender-management [REMOTE_PORT] => 40552 [SCRIPT_FILENAME] => /home/logilex.nl/public_html/index.php [SERVER_ADMIN] => root@localhost [CONTEXT_DOCUMENT_ROOT] => /home/logilex.nl/public_html [CONTEXT_PREFIX] => [REQUEST_SCHEME] => https [DOCUMENT_ROOT] => /home/logilex.nl/public_html [REMOTE_ADDR] => 35.172.224.102 [SERVER_PORT] => 443 [SERVER_ADDR] => 185.37.71.67 [SERVER_NAME] => logilex.nl [SERVER_SOFTWARE] => Apache [SERVER_SIGNATURE] => [PATH] => /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin [HTTP_ACCEPT_ENCODING] => br,gzip [HTTP_ACCEPT_LANGUAGE] => en-US,en;q=0.5 [HTTP_ACCEPT] => text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8 [HTTP_USER_AGENT] => CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/) [HTTP_CONNECTION] => close [HTTP_X_ACCEL_INTERNAL] => /internal-nginx-static-location [HTTP_X_FORWARDED_PROTO] => https [HTTP_X_REAL_IP] => 35.172.224.102 [HTTP_HOST] => logilex.nl [proxy-nokeepalive] => 1 [HTTPS] => on [PERL5LIB] => /usr/share/awstats/lib:/usr/share/awstats/plugins [HTTP_AUTHORIZATION] => [UNIQUE_ID] => Y4uWw9Fv4ziYvN7AbKfIawAAAA4 [REDIRECT_STATUS] => 200 [REDIRECT_HTTPS] => on [REDIRECT_PERL5LIB] => /usr/share/awstats/lib:/usr/share/awstats/plugins [REDIRECT_HTTP_AUTHORIZATION] => [REDIRECT_UNIQUE_ID] => Y4uWw9Fv4ziYvN7AbKfIawAAAA4 [FCGI_ROLE] => RESPONDER [PHP_SELF] => /index.php [REQUEST_TIME_FLOAT] => 1670092483.8733 [REQUEST_TIME] => 1670092483 )