Een supply chain die ook in de toekomst aansluit bij de bedrijfsstrategie
Binnen iedere supply chain wordt dagelijks gewerkt aan verbeteringen in processen en prestatie. Maar in hoeverre sluit de huidige structuur en inrichting aan bij toekomstige ontwikkelingen? Er zijn wellicht maatregelen nodig om te groeien of om kosten verder te kunnen verlagen. Plannen maken en veranderingen doorvoeren kosten (veel) tijd. Het is daarom goed om periodiek de supply chain tegen het licht te houden met de bedrijfsstrategie als uitgangspunt.
Een strategie gaat over het maken van keuzes
In alle supply chains moeten de prestaties omhoog en de kosten omlaag. Maar welke onderdelen van de supply chain moeten met name structureel veranderd worden? Wellicht zijn er wijzigingen nodig in de supply chain footprint of moeten bepaalde functies of processen sterk verbeterd worden. Of is het nodig de supply chain anders in te richten vanwege segmentatie van klanten of product/markt- combinaties. Vaak is ook een andere manier van werken nodig om de gewenste doelen te halen. Belangrijk in het vaststellen van de strategie is het maken van keuzes en de communicatie daarvan naar alle betrokkenen.
LogiLex's rol bij supply chain strategy design
Dit traject heeft een sterk inhoudelijke kant, maar vergt ook veel coördinatie om allerlei mensen erbij te betrekken. Veel bedrijven hebben intern niet altijd de capaciteit beschikbaar om een dergelijk project te coördineren.
LogiLex kan als externe professional worden ingezet voor onder meer:
LogiLex’s ervaring in supply chain strategy design