Supply chain footprints van bedrijven worden steeds complexer
Over de jaren verandert er veel, zoals wijzigingen in het productassortiment, andere service -eisen van klanten, leverancierswisselingen, bedrijfsovernames, herallocatie van productie of nieuwe voorraadlocaties. Als onderdeel van de supply chain strategie is het noodzakelijk periodiek te beoordelen of de huidige footprint nog wel aansluit bij de bedrijfsstrategie en de marktontwikkelingen.
De volgende punten kunnen een onderdeel zijn van deze heroverweging:
Supply chain (her)ontwerp vereist een gebalanceerde aanpak
Naast het inventariseren en analyseren van de huidige situatie moet ook worden ingespeeld op toekomstige ontwikkelingen. Daardoor is het niet alleen een project van de supply chain, maar is de betrokkenheid van andere functies zoals marketing en sales cruciaal. Gezamenlijke definitie van mogelijke scenario’s is daarbij noodzakelijk. Verder moet er aandacht geschonken worden aan de ‘cost of change’ van mogelijke scenario’s. Hierbij gaat het niet alleen over eenmalige financiële uitgaven, maar ook over noodzakelijke veranderingen in de organisatie om ook in de toekomst goed te functioneren.
LogiLex's rol bij supply chain & logistics footprint design
Dit traject heeft een sterk inhoudelijke kant, maar vergt ook veel coördinatie om allerlei mensen erbij te betrekken. Veel bedrijven hebben intern niet de beschikking over ervaren managers die een dergelijk project kunnen leiden. Of maken de keuze voor externe ondersteuning zodat het project voldoende management aandacht krijgt.
LogiLex kan als externe professional worden ingezet voor coordinatie en bijdragen aan:
LogiLex’s ervaring in supply chain & logistics footprint design