Supply chain strategy design

Supply chain strategy design

Een supply chain die ook in de toekomst aansluit bij de bedrijfsstrategie
Binnen iedere supply chain wordt dagelijks gewerkt aan verbeteringen in processen en prestatie. Maar in hoeverre sluit de huidige structuur en inrichting aan bij toekomstige ontwikkelingen? Er zijn wellicht maatregelen nodig om te groeien of om kosten verder te kunnen verlagen. Plannen maken en veranderingen doorvoeren kosten (veel) tijd. Het is daarom goed om periodiek de supply chain tegen het licht te houden met de bedrijfsstrategie als uitgangspunt.
 
Mogelijke veranderingen zijn:

  • nieuwe marktsegmenten en omni-channel strategie;
  • wijzigingen in de bestaande klanten en productmix;
  • strengere eisen aan productspecificaties vanuit de markt of door wetgeving;
  • nieuwe product- of productietechnologie;
  • integratie van supply chains na een bedrijfsovername;
  • herziening make/buy keuzes of herallocatie van productie;
  • gevolgen van internationale veranderingen zoals Brexit.

 

Een strategie gaat over het maken van keuzes
In alle supply chains moeten de prestaties omhoog en de kosten omlaag. Maar welke onderdelen van de supply chain moeten met name structureel veranderd worden? Wellicht zijn er wijzigingen nodig in de supply chain footprint of moeten bepaalde functies of processen sterk verbeterd worden. Of is het nodig de supply chain anders in te richten vanwege segmentatie van klanten of product/markt- combinaties. Vaak is ook een andere manier van werken nodig om de gewenste doelen te halen. Belangrijk in het vaststellen van de strategie is het maken van keuzes en de communicatie daarvan naar alle betrokkenen. 

LogiLex's rol bij supply chain strategy design
Dit traject heeft een sterk inhoudelijke kant, maar vergt ook veel coördinatie om allerlei mensen erbij te betrekken. Veel bedrijven hebben intern niet altijd de capaciteit beschikbaar om een dergelijk project te coördineren.

LogiLex kan als externe professional worden ingezet voor onder meer:

  • projectaanpak, planning en management;
  • in kaart brengen en quick scan van huidige supply chain;
  • uitdagen van het status quo en meedenken met strategische kansen;
  • begeleiden van het strategische beslissingsproces;
  • opstellen van strategisch plan en eind rapport.

 

LogiLex’s ervaring in supply chain strategy design

  • efficiency verbeteringsproject voor een producent van aardappelproducten (Farm Frites);
  • synergieprogramma logistiek na overname (Sealed Air / Diversey);
  • masterplan voor herinrichting Europese logistieke functie voor een producent van schoonmaakmiddelen & machines (Diversey);
  • efficiency project met McKinsey voor een openbaarvervoerbedrijf (RET);
  • strategisch veranderingstraject voor een logistieke dienstverlener (Tibbett & Britten / DHL);
  • strategisch supply chain verbeteringsprogramma (Unilever Argentina);
  • (her)ontwerp van bedrijfsvoering en organisatie van een margarinefabriek (Unilever).
website Object ( [menu] => stdClass Object ( [id] => 120 [title] => Supply chain strategy design [url] => /nl/onderwerpen/supply-chain-strategy-design [style_id] => [pagebanners] => Array ( [0] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 17 [cattitle] => Supply chain strategy design [title] => Supply chain strategy design [intro] => [button_text] => [button_link] => [image] => /home/logilex.nl/public_html/beheer/upload/1/pagebanners/images/Q_Fotolia_128829578_M.jpg [thumbnail] => ) ) ) [quotes] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 3 [text] =>

Lex’s gestructureerde manier van werken, senioriteit en het tempo waarmee hij zich heeft vertrouwd gemaakt met onze business waren indrukwekkend. Ik beveel hem van harte aan voor operationele en strategische supply chain opdrachten.

[name] => VP Supply Chain, Nobia ) [1] => stdClass Object ( [id] => 4 [text] =>

Een betrokken collega die staat voor de zaken waar hij verantwoordelijk voor is. Vasthoudend ten aanzien van de gestelde doelen maar daarbij belangen van direct betrokkenen niet uit het oog verliezend. Kortom een prettige collega om mee samen te werken.

[name] => HR Directeur, Farm Frites ) [2] => stdClass Object ( [id] => 5 [text] =>

Ondanks hoge tijdsdruk is een gedegen RFQ-proces uitgevoerd, waarin Lex met zijn grondigheid en humor een belangrijke rol speelde. Een goede basis voor een succesvolle implementatie met de geselecteerde provider.

[name] => Operations Director Europe, Paula’s Choice ) [3] => stdClass Object ( [id] => 6 [text] =>

Gedurende de vele jaren dat ik met Lex samenwerkte, leidde hij vele succesvolle initiatieven en implementaties. Ik beveel hem aan bij elke organisatie die Supply Chain en Logistiek leiderschap en expertise nodig heeft, met een goede trackrecord in het opleveren van resultaten.

[name] => VP Supply Chain Europe, Diversey ) [4] => stdClass Object ( [id] => 7 [text] =>

Grote waardering voor de bijdrage die Lex Kop heeft geleverd aan de roadmap voor distributielogistiek voor China. Zijn nuchtere aanpak, scherpe analyse en open feedback hebben sterk bijgedragen aan ons denkproces.

[name] => Commercial Director, Unilever China ) [5] => stdClass Object ( [id] => 8 [text] =>

Ons succesvolle outsourcingproject in Brazilië is tot stand gekomen met de uitstekende integratie van de ervaring, kennis en toewijding van Lex Kop.

[name] => Supply Chain Director, Gessy Lever Brazil ) [6] => stdClass Object ( [id] => 9 [text] =>

Veel dank aan Lex Kop voor het uitstekende werk aan het kostenreductieproject voor consumptie ijs, en ook voor het getoonde geduld met zo’n project in een lastige bedrijfsomgeving.

[name] => Marketing Director, Unilever Hungary ) [7] => stdClass Object ( [id] => 10 [text] =>

Tijdens mijn eerste jaren bij Unilever, heeft Lex mij de mogelijkheid geboden om te begrijpen hoe logistiek werkt en dat een eenvoudige denkwijze de beste manier is om zeer lastige problemen op te lossen. Een geweldige mentor!

[name] => Logistics & Distribution manager, Unilever Argentina ) [8] => stdClass Object ( [id] => 11 [text] =>

Een geweldige organisator die er voor zorgt dat het project op koers blijft.

[name] => VP Supply Chain, Nobia ) ) [style_class] => [aliasFound] => 1 ) [page] => stdClass Object ( [language] => stdClass Object ( [id] => 1 [code] => nl [language] => Nederlands [icon] => nl.gif [sort] => 1 ) [headTitle] => Supply chain strategy design - Logilex: Structurele verbetering van supply chain en logistiek [metaKeywords] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [metaDescription] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [currentUrl] => /nl/onderwerpen/supply-chain-strategy-design [navigation_id] => 1 [template_id] => 3 [id] => 101 [title] => Supply chain strategy design [style_id] => [style_class] => [content] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 138 [number_of_cells] => 2 [style_id] => onderwerppage [style_class] => left leftBlock rightBlock [cells] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 169 [title] => [content_type] => website_type_text [style_id] => [style_class] => [data] => stdClass Object ( [id] => 134 [title] => [text] =>

Een supply chain die ook in de toekomst aansluit bij de bedrijfsstrategie
Binnen iedere supply chain wordt dagelijks gewerkt aan verbeteringen in processen en prestatie. Maar in hoeverre sluit de huidige structuur en inrichting aan bij toekomstige ontwikkelingen? Er zijn wellicht maatregelen nodig om te groeien of om kosten verder te kunnen verlagen. Plannen maken en veranderingen doorvoeren kosten (veel) tijd. Het is daarom goed om periodiek de supply chain tegen het licht te houden met de bedrijfsstrategie als uitgangspunt.
 
Mogelijke veranderingen zijn:

 

Een strategie gaat over het maken van keuzes
In alle supply chains moeten de prestaties omhoog en de kosten omlaag. Maar welke onderdelen van de supply chain moeten met name structureel veranderd worden? Wellicht zijn er wijzigingen nodig in de supply chain footprint of moeten bepaalde functies of processen sterk verbeterd worden. Of is het nodig de supply chain anders in te richten vanwege segmentatie van klanten of product/markt- combinaties. Vaak is ook een andere manier van werken nodig om de gewenste doelen te halen. Belangrijk in het vaststellen van de strategie is het maken van keuzes en de communicatie daarvan naar alle betrokkenen. 

) ) [1] => stdClass Object ( [id] => 186 [title] => [content_type] => website_type_text [style_id] => [style_class] => [data] => stdClass Object ( [id] => 149 [title] => [text] =>

LogiLex's rol bij supply chain strategy design
Dit traject heeft een sterk inhoudelijke kant, maar vergt ook veel coördinatie om allerlei mensen erbij te betrekken. Veel bedrijven hebben intern niet altijd de capaciteit beschikbaar om een dergelijk project te coördineren.

LogiLex kan als externe professional worden ingezet voor onder meer:

 

LogiLex’s ervaring in supply chain strategy design

) ) ) ) ) ) [template] => stdClass Object ( [id] => 3 [title] => Onderwerp [file] => templates/1/onderwerpen.php [root] => /templates/1 [path] => /home/logilex.nl/public_html/templates/1 [settings] => stdClass Object ( ) ) [website] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Logilex [url] => http://logilex.nl [base] => /nl/ [default_language] => nl [analytics] => UA-114790052-1 [style_id] => [style_class] => [logo] => [slogan] => [headTitle] => Logilex: Structurele verbetering van supply chain en logistiek [metaKeywords] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties [metaDescription] => LogiLex: * programma & interim management * consultancy * coaching * voor de beste supply chain prestaties ) [languages] => Array ( [nl] => Array ( [id] => 1 [code] => nl [language] => Nederlands [icon] => nl.gif [sort] => 1 ) [en] => Array ( [id] => 2 [code] => en [language] => English [icon] => en.gif [sort] => 2 ) ) [microtime] => 1657155237.4135 [db] => mysqli Object ( [affected_rows] => -1 [client_info] => mysqlnd 5.0.12-dev - 20150407 - $Id: 38fea24f2847fa7519001be390c98ae0acafe387 $ [client_version] => 50012 [connect_errno] => 0 [connect_error] => [errno] => 0 [error] => [error_list] => Array ( ) [field_count] => 1 [host_info] => Localhost via UNIX socket [info] => [insert_id] => 0 [server_info] => 5.5.5-10.2.41-MariaDB [server_version] => 50505 [stat] => Uptime: 20656630 Threads: 154 Questions: 3129192848 Slow queries: 107 Opens: 34241649 Flush tables: 736 Open tables: 6000 Queries per second avg: 151.486 [sqlstate] => 00000 [protocol_version] => 10 [thread_id] => 50531273 [warning_count] => 0 ) [language] => ) stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Hoofdmenu [style_id] => [style_class] => [menu] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 1 [title] => Home [url] => /nl/ [style_id] => [style_class] => showmap nowrap home [active] => 1 [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 104 [title] => Over LogiLex [url] => /nl/over-logilex [style_id] => [style_class] => hidesub [active] => [current] => ) [2] => stdClass Object ( [id] => 75 [title] => Diensten [url] => /nl/diensten [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [3] => stdClass Object ( [id] => 76 [title] => Onderwerpen [url] => /nl/onderwerpen [style_id] => [style_class] => [active] => 1 [current] => [children] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 120 [title] => Supply chain strategy design [url] => /nl/onderwerpen/supply-chain-strategy-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => 1 ) [1] => stdClass Object ( [id] => 121 [title] => Supply chain & logistics footprint design [url] => /nl/onderwerpen/supply-chain-and-logistics-footprint-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [2] => stdClass Object ( [id] => 122 [title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) [url] => /nl/onderwerpen/klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [3] => stdClass Object ( [id] => 123 [title] => Implementatie management [url] => /nl/onderwerpen/implementatie-management [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [4] => stdClass Object ( [id] => 124 [title] => Logistics buying & tender management [url] => /nl/onderwerpen/logistics-buying-and-tender-management [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [5] => stdClass Object ( [id] => 125 [title] => Omni-channel en selectie van e-fulfilment logistics provider [url] => /nl/onderwerpen/omni-channel-en-selectie-van-e-fulfilment-logistics-provider [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [6] => stdClass Object ( [id] => 126 [title] => Transport management design [url] => /nl/onderwerpen/transport-management-design [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [7] => stdClass Object ( [id] => 127 [title] => Coaching van supply chain talent [url] => /nl/onderwerpen/coaching-van-supply-chain-talent [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) ) [4] => stdClass Object ( [id] => 78 [title] => Nieuws & Media [url] => /nl/nieuwsmedia [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => [children] => Array ( [0] => stdClass Object ( [id] => 98 [title] => Nieuws over supply chain management & logistiek [url] => /nl/nieuwsmedia/berichten-en-quotes [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [1] => stdClass Object ( [id] => 134 [title] => Nieuws over LogiLex [url] => /nl/nieuwsmedia/nieuws-over-logilex [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) ) [5] => stdClass Object ( [id] => 79 [title] => Contact [url] => /nl/contact [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) [6] => stdClass Object ( [id] => 2 [title] => Zoeken [url] => /nl/zoeken [style_id] => [style_class] => [active] => [current] => ) ) [translations] => Array ( [1] => Array ( [alias_url] => home [menu_title] => Home ) [2] => Array ( [alias_url] => zoeken [menu_title] => Zoeken ) [75] => Array ( [alias_url] => diensten [menu_title] => Diensten ) [76] => Array ( [alias_url] => onderwerpen [menu_title] => Onderwerpen ) [77] => Array ( [alias_url] => kennisdeling [menu_title] => Kennisdeling ) [78] => Array ( [alias_url] => nieuwsmedia [menu_title] => Nieuws & Media ) [79] => Array ( [alias_url] => contact [menu_title] => Contact ) [80] => Array ( [alias_url] => tips-over [menu_title] => Tip over … ) [84] => Array ( [alias_url] => tools-voor [menu_title] => Tools voor ... ) [87] => Array ( [alias_url] => publicaties-over [menu_title] => Publicaties over ... ) [88] => Array ( [alias_url] => partners [menu_title] => Partners ) [96] => Array ( [alias_url] => logilex-in-de-media [menu_title] => LogiLex in de media ) [97] => Array ( [alias_url] => blogs-logilex [menu_title] => Blogs LogiLex ) [98] => Array ( [alias_url] => berichten-en-quotes [menu_title] => Nieuws over supply chain management & logistiek ) [104] => Array ( [alias_url] => over-logilex [menu_title] => Over LogiLex ) [120] => Array ( [alias_url] => supply-chain-strategy-design [menu_title] => Supply chain strategy design ) [121] => Array ( [alias_url] => supply-chain-and-logistics-footprint-design [menu_title] => Supply chain & logistics footprint design ) [122] => Array ( [alias_url] => klant-en-product-winstgevendheid-analyse-cost-to-serve [menu_title] => Klant- & product winstgevendheid analyse (Cost To Serve) ) [123] => Array ( [alias_url] => implementatie-management [menu_title] => Implementatie management ) [124] => Array ( [alias_url] => logistics-buying-and-tender-management [menu_title] => Logistics buying & tender management ) [125] => Array ( [alias_url] => omni-channel-en-selectie-van-e-fulfilment-logistics-provider [menu_title] => Omni-channel en selectie van e-fulfilment logistics provider ) [126] => Array ( [alias_url] => transport-management-design [menu_title] => Transport management design ) [127] => Array ( [alias_url] => coaching-van-supply-chain-talent [menu_title] => Coaching van supply chain talent ) ) ) Array ( [USER] => logilexn [HOME] => /home/logilex.nl [SCRIPT_NAME] => /index.php [REQUEST_URI] => /nl/onderwerpen/supply-chain-strategy-design [QUERY_STRING] => [REQUEST_METHOD] => GET [SERVER_PROTOCOL] => HTTP/1.0 [GATEWAY_INTERFACE] => CGI/1.1 [REDIRECT_URL] => /nl/onderwerpen/supply-chain-strategy-design [REMOTE_PORT] => 57724 [SCRIPT_FILENAME] => /home/logilex.nl/public_html/index.php [SERVER_ADMIN] => root@localhost [CONTEXT_DOCUMENT_ROOT] => /home/logilex.nl/public_html [CONTEXT_PREFIX] => [REQUEST_SCHEME] => http [DOCUMENT_ROOT] => /home/logilex.nl/public_html [REMOTE_ADDR] => 44.201.94.72 [SERVER_PORT] => 80 [SERVER_ADDR] => 185.37.71.67 [SERVER_NAME] => logilex.nl [SERVER_SOFTWARE] => Apache [SERVER_SIGNATURE] => [PATH] => /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin [HTTP_ACCEPT_ENCODING] => br,gzip [HTTP_ACCEPT_LANGUAGE] => en-US,en;q=0.5 [HTTP_ACCEPT] => text/html,application/xhtml+xml,application/xml;q=0.9,*/*;q=0.8 [HTTP_USER_AGENT] => CCBot/2.0 (https://commoncrawl.org/faq/) [HTTP_CONNECTION] => close [HTTP_X_ACCEL_INTERNAL] => /internal-nginx-static-location [HTTP_X_FORWARDED_PROTO] => http [HTTP_X_REAL_IP] => 44.201.94.72 [HTTP_HOST] => logilex.nl [proxy-nokeepalive] => 1 [PERL5LIB] => /usr/share/awstats/lib:/usr/share/awstats/plugins [HTTP_AUTHORIZATION] => [UNIQUE_ID] => YsYupRMS1ppXORSFVaBGZAAAAZc [REDIRECT_STATUS] => 200 [REDIRECT_PERL5LIB] => /usr/share/awstats/lib:/usr/share/awstats/plugins [REDIRECT_HTTP_AUTHORIZATION] => [REDIRECT_UNIQUE_ID] => YsYupRMS1ppXORSFVaBGZAAAAZc [FCGI_ROLE] => RESPONDER [PHP_SELF] => /index.php [REQUEST_TIME_FLOAT] => 1657155237.4091 [REQUEST_TIME] => 1657155237 )